Svenskt Mästerskap 2011 - läs om guldritten!

Torsdag

Idag var det invigning av svenskt mästerskap 2011, kågeröds lantliga ryttarförening anordnade en fin invigning med presentation av samtliga deltagare och uppvisning med reining och falabella agility. Extra roligt var det att alla deltagare fick en marin blå fleecetröja var det stod SM 2011 på ryggen.

Team Ditte!

Några av ryttarna som tränat för min mamma inför SM, från vänster: Mathilda Antelli Andersson, Cornelia Svensson, Lovisa Olen, Jag, Ditte Egholm, Erica Forsen, Klara Antelli Andersson och Stephanie Linde.

 

Fredag

 

Jag startade på förmiddagen på Extrem och på eftermiddagen med Pinpoint, vi åkte ganska tidigt eftersom både Klara och Steffi skulle starta bland dom första. Jag hjälpte Klara med hennes underbar b-ponny hingst Henfynyv Tywosog, gjorde en bra start på sitt första SM.


Extrem gick ganska bra men hade tyvärr tre stora missar, då vi missade ryggning och båda skrittpiruetterna och trav pogrammet var inte vad det kan vara. I en sådan här klass har man inte råd med missar. Jarno vann på 71% före B capriole och Arragon. Vi slutade fyra. Jag var lite besviken på mig själv hade hoppats på att lägga ut med en bättre runda.

 

Jag hann inte titta så mycket men såg både B Capriole och Puccini. BC gjorde en stadig runda med plus för galoppen. Puccini tyckte jag fick väldigt dåligt betalt, jämfört med många andras pogram. Han var lite ostadig men jag tyckte verkligen den hade utvecklats och fått en mycket större trav.

 

På kvällen hade vi grillfest hemma hos oss med en massa folk, verkligen supertrevligt!


Lördag

Idag hade jag bestämt mig för att vi banne mig skulle göra ett bättre program! Extrem kändes jättefin på framridningen och det höll faktiskt inne på banan! Jag tyckte vi gjorde ett väldigt bra travpogram, en bra piruett och även en bra ryggning. Galopprogrammet var bra men vi hade kunnat göra ännu lite bättre byten och övergångar – det fanns mer att hämta. Men jag var väldigt nöjd med ritten. Det höll hela vägen och jag lyckades ta in avståndet som Jarno och Amanda hade från fredagen. Ekipaget blev tvåa och låg på silver platsen inför finalen,Sofie och Puccini blev välförtjänt trea i klassen.

 

Inför finalen låg jag på guldet, Amanda på silvret (jag hade bara en marginal på 0.4% så det var verkligen nerverna på i finalen) och Emma på bronset. Det var väldigt tätt mellan mig och Amanda och väldigt tätt mellan Emma och fyran Sofia Matteoni.

 

Söndag

 

Jag var ganska nervös men laddad när jag gick upp på finaldagen. Det var tydligen Extrem också för han stod och piaffade i stallgången när jag flätade honom.

 

Bland b-ponnyerna vann Klara Svanberg och Findus en säker seger efter Ellen Goiting och Carlos och bronsmedaljen gick till duktiga AnnaMalin Lydén med sin Spirit (riktigt bra speciellt med tanke på att det var deras första mästerskap). Guldet i kategori C gick inte helt överraskande till Filippa Börjesson och Casio, det var deras sista SM för Filippa ska nu vidare på häst och Casio ska säljas. Silvret gick till Emma Tegelskär med rutinerade Moelgarned Montana, bronset gick till Alicia Carlsson med välkända Paulo Pan, stort grattis!

Jag hann titta på klassens första ekipage Victora Darling och Lauser 91, vad jag vet så var det deras första kür i tävlingssammanhang. De gjorde ett bra jobb båda två!

 

Extrem kändes väldigt fin på framridningen och var väldigt taggad. När musiken startade blev han tio centimeter större, han har inte gått kür sen globen så han blev ännu mer taggad när musiken startade! Han gjorde ett väldigt bra travpogram, jag var speciellt nöjd med slutorna, tyvärr hade vi en liten taktmiss i första travlängningen och skrittpiruetten var inte bra, däremot var den ökade skritten bra. I galoppogrammet gjorde han ganska fina byten men jag hade kunnat förberedda ännu lite till, tyvärr hade vi en väldigt grov miss i den ökade galoppen var han bytte när jag tog tillbaka honom (den missen kan jag ta på mig helt och hållet) men jag fick rättat det fort och lade sen in ännu en galoppökning i slutet.

Vi fick 72,6 och gick upp i ledning. Jag tittade på Jarnos pogram som var allra sista ekipage, de gjorde en fin kür utan några större missar, det flöt på bra.

 

Det absolut värsta som finns är att vänta på resultat! Jag lånade en Iphone och stod och väntade på Jarnos resultat, jag tror aldrig jag har varit så nervös i hela mitt liv! När det till sist kom upp ett resultat på 70,8% skrek vi alla av glädje och tårarna sprutade på mig och resten av teamet, nu var guldet vårt!

 

Jag sitter och skriver detta måndag morgon och har nog inte riktigt ännu förstått att vi faktiskt tog guldet. Minns för fem år sedan när vi startade vår allra första tävling i Kågeröd, en LC2 till 64%, jag tyckte själv att det var helt fantastiskt. På vår första nationella 2007 lilla rundan på derbyt i dagstorp vann vi pris för mest lovande ekipage. Det har varit en helt fantastiskt resa och jag är skyldig den hästen allt! Det är den hästen som har lärt mig rida, tack vare honom har jag kunnat gå upp på häst och vara med trots att vi inte har möjligheterna att köpa en färdig häst.

 

Det gick även bra för mammas andra elever Cornelia Svensson var fyra i finalen och trea i b-finalen , Klara Antelli red final och blev femma totalt, well done!

 

Stort grattis till alla andra medaljörer och finalister, och självklart till alla ryttare som har tagit sig till SM, det är en prestation!

 

Till sist så vill jag tacka alla folk runt omkring mig först och främst min mamma, utan henne hade det aldrig gått! Min lillasyster och lillebror, självklart min trogna groom Charlotte Sörensen. Jag vill tacka Mathilda, Klara, Steffi, Lovisa, Cornelia och AnnKarin för några roliga veckor upp till SM. Tack till Kågeröds ryttarförening och alla fantastiska funktionärer som gjorde ett helt underbart arrangemang med ovanligt fina priser!

 

Och ett stort tack till Extrem!!

Alex
2011-08-15 @ 15:58:24

Alla var superduktiga och fick välförtjänta medaljer! Så vill ge ett stort grattis till alla medaljörer och till alla deltagare!

Jenny
2011-08-15 @ 17:33:20

Hej! Du har möjligen inte några filmer sedan sm du kan lägga upp? Hade gärna velat se något ekipage (helst dig då) :) tack på förhand!

Lina
2011-08-15 @ 20:18:25
URL: http://liinadolk.blogg.se/

Hej och GRATTIS!



Jag har bilder på dig och Extrem i min blogg! ;)



www.liinadolk.blogg.se

:)
2011-08-15 @ 21:21:27

GRATTIS ! super kul :D kan inte några fler ryttare blogga från SM ? ;)

Angelina svedbo
2011-08-16 @ 15:38:00
URL: http://dressyrungarna.blogg.se/

Stort grattis Amalie, det här har du förtjänat!

jenny
2011-08-16 @ 17:35:08
URL: http://jav.blogg.se/

stort grattis, och jätteroligt att läsa om :)

e
2011-08-16 @ 22:44:57
URL: http://ponnihestar.blogg.se/

Grattis!! :D

Sara
2011-08-16 @ 23:01:20
URL: http://nolongerironic.webblogg.se/

Sjukt fin blogg! :D



Hur är det med dig idag? :)

Anonym
2011-08-17 @ 08:54:19

grattis! du & extrem förtjänade det verkligen!

kan inte någon skriva om EM i polen? :)

Anonym
2011-08-17 @ 09:44:28

Super Grattis!!!

Anonym
2011-08-17 @ 10:11:42

Är det inte paulo pan som ägs av fam. Magnusson i åseda där jag bor?:)

Amanda
2011-08-17 @ 10:27:24
URL: http://amandasomryttare.blogg.se/

Grattis :) Fin blogg. Jätte trevlig! :)

Hanna
2011-08-17 @ 10:31:02
URL: http://dailyhorses.blogg.se/

grattis :)

Louise-hästblogg
2011-08-17 @ 10:44:50
URL: http://atlantico.blogg.se/

GU va roligt!!! GRATTIS!! :) En liten fråga bara:) hur hög är din ponny? Superfiina ni är! :D

Madde
2011-08-17 @ 21:44:47
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/

Grattis! Vilka urfina rosetter och täcken :)

Elin
2011-08-18 @ 11:48:01
URL: http://elinlagervall.blogg.se/

Gu va kul för er!! ett jätte stort grattis :D :D

Fanny
2011-08-18 @ 14:28:46
URL: http://turbofanny.blogg.se/

Grattis!

johanna sällström
2011-08-18 @ 15:46:11
URL: http://jsjumping.blogg.se/

Grattis!:)



Följa varandra via bloglovin?

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse på bloggen!
2011-08-19 @ 13:21:18
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/

Ta chansen att vinna ett, två eller TRE snygga plagg ifrån Mountian Horse.



Det är superlätt att tävla, bara klicka på länken och tävla på.

http://camillahastskotare.blogg.se/2011/august/tavla-om-tre-snygga-plagg-ifran-mountain-hors.html

Lycka till!

Anonym
2011-08-20 @ 16:19:02

Varför skrev du inget om Tequilla Star`s resultat?, tänkte eftersom det är ju ändå din förra ponny eller gick det dåligt för dom?? :o

Amalie EH
2011-08-22 @ 14:49:43

Tack allihopa :D Extrem är 148 cm :) Angående Tequillas resultat så gick det bra för dem! Första dagen hade de några grövre missar men andra dagen placerade de sig som sjua! Grymt bra! Steffi och tequilla var inte långt i från A-finalen så vi var alla väldigt nöjda med deras resultat. Är så himla glad att vi sålde Tequilla till Steffi, blir så glad av att se dem tillsammans! :D

Gotlänning
2011-08-22 @ 17:14:20
URL: http://gotlandsryttareen.blogg.se/

grymt fiin blogg :D

Spekulant på Tequilla
2011-09-29 @ 21:34:38

Tror du att det kommer gå bra för Tequilla? Hur långt tror du dom kommer att gå?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0