EM-finalen för juniorer

Den 24 juli avgjordes Europa mästerskapen för juniorer och young riders, jag, min lillasyster Clara, vår mamma och tränare Ditte och vår kompis Charlotte åkte ner för att kolla på junior finalen. Det var en av de fyra svenska juniorerna som hade lyckats att kvala dit, nämligen Marina Mattsson och Beckham. De gjorde ett bra pogram med flotta travökningar och stora luftiga byten som höjdpunkter, en miss i en serie men i övrigt prickfritt, resultatet slutade på 72,3% och en fin åttonde plats – stort grattis!

 För bara tre år sen red de LA, idag blev ekipaget Europamästare, danska Nanna Skodborg Merrald vann med sin häst Millibar (f.2001 Milan, Liberty Dane) efter en helt fantastisk kür med travprogrammet som höjdpunkt. En liten miss när de skulle bryta av till trav drog ner det konstnärliga betyget lite men det räckte trots det till första platsen med en marginal på 0,2% enheter.

 Jag har länge ansett att Nanna Skodborg Merrald är outstanding den bäst ridande ungdomsryttaren i Norden (Några av er har kanske sett henne i Globen förra året då hon vann Champions of the winners med stoet So what). Första gången jag såg Millibar tänkte jag det var ändå synd att hon inte hade en bättre häst, det var definitivt ingen häst man vände sig om, men jag och säkert många fler fick så vi teg! Idag är Millibar en av de absolut mest lösgjorda hästarna i en sådan kürfinal och han travar nu helt fantastiskt!

 Det som ger mig inspiration när jag ser en sådan klass är att vinnaren faktiskt har utbildat sin häst själv, idag är det inte många junior/young rider hästar som har kostat under 500 000 kronors-lappen. I den här sporten går det att komma ganska långt om man har en tillräkligt fet plånbok så därför är det skönt att ibland se en ryttare som faktiskt inte har den där stora plånboken som de flesta på den nivån har, kan ta hem segern trots att hon antagligen har den billigaste hästen i fältet. Till sist handlar det ändå om vem som rider bäst! Så även om man inte har möjligheten att lägga så många pengar på en häst så kan man faktiskt vara med i gamet, om man rider tillräckligt bra.


Nu har de svenska ponnyryttarna anlänt I Polen för att rida deras EM.
De uttagna ryttarn är:
Sofie Andersson/Puccini
Amanda Svanberg/Jarno
Filippa Börjesson/Casio
Josefine Ivarsson-Mårtensson/Cracker Jack
Stort lycka till!

Till sist så vill jag önska alla en riktigt trevlig sommar!
Amalie Egholm Hebsgaard

Vilja - Sveriges största häst & kalvblogg
2011-07-27 @ 15:56:10
URL: http://kalvgalen.se

Gör ni bloglovinbyten? :)

© sarastille
2011-08-06 @ 01:08:29
URL: http://saramagdalena.blogg.se/

fin blogg :) allt bra?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0