Lina Jönsson bloggade från Särös nationella tävlingar!

Hej, jag heter Lina Jönsson. Jag är 14 år och rider för Särö ryttarförening. Tillsammans med min ponny Danny Beau har jag tävlat nationellt under 2011. Jag har fått frågan att blogga om den nationella dressyrtävlingen på Nordhallands ridklubb. Så det är den tävlingen ni kommer att få läsa om nu.

 

Lördag:

Dagen började med Lätt A:2 för B-ponnyerna. I den klassen var det Cornelia T Pettersson som vann med ponnyn Thommy. Dom rider för Eskilstunaorten.

 

Därefter startade C-ponnyerna med Lagtävlansprogrammet. I den klassen vann min klubbkompis Ebba Kjellberg med sitt fina sto Diannie och tvåa kom Jessica Hagström med Veronas Gerswin RP 136 som rider för Hermanstorps K&RK.

Nu var det dags för mig.

Jag red två klasser på Lördagen men började med Lagtävlansprogrammet.

Jag var lite nervös inför första starten på säsongen. Eftersom det var nya program i år var man lite extra fokuserad på dem. Både jag och Danny var lite ringrostiga efter vintern men han kändes bra på framridningen. Väl inne på banan gick det bra. Bra flyt förutom två missar. Det resulterade i 67,692% och en tredje plats. Vann gjorde Sofie Andersson med Puccini 81 som rider för Willands RF och tvåa kom Stephanie Linde med Tequilla Star som också rider för Willands RF. Fyra kom Frida Haglund Olsson med Kalita från Hermanstorps K&RK och femteplatsen knep Josefine Ivarsson-Mårtensson med Top Nemo från Willands RF.

 

Nu var det dags för mästerskapsprogrammet och där var C-ponnyerna först ut. Vinnaren i den klassen blev Olivia  Andersson med Clever Ever som rider för RS Grums. Andra platsen gick åter igen till Jessica Hagström med Veronas Gerswin RP 136. D-ponnyerna var igång igen och jag var laddad inför kommande start. Danny var fin och programmet var ganska jämt även om man alltid har saker att förbättra. I den här klassen fick jag 67,724% och slutade som tvåa. Vann gjorde Sofie Andersson igen fast med ponnyn Holliday och hon kom dessutom trea med Puccini 81.

 

Det blev en lyckad dag med två placeringar och det var superkul att vara igång igen efter vintern. Danny fick åka hem till stallet (hästarna bor bara 5 min från tävlingen) och snabbt åkte vi hem för att sova eftersom det var tävling dagen efter.

 

Söndag:

På söndagen startade jag vid ca. 11 så det var skönt att kunna sova lite. Vi åkte till stallet och knoppade. Därefter gjorde vi i ordning allt för de andra hästarna i stallet innan det bar iväg till tävling.

 

Dagen började med Lätt A:4 för kat. B. Det var två startande och vinsten gick till Elin Mattsson med Monty från Willands RF.

 

Därefter var det kat. C som startade med Lagtävlansprogrammet. Den blågula rosetten fick Oliva Andersson med Clever Ever denna dag också.

 

Dags för kat. D och jag red en ganska kort framridningen eftersom han hade gått två klasser dagen innan. Han var väldigt fin och min tränare Johanna kom med bra tips innan det var min tur att starta. Inne på banan var både jag och Danny lite matta. Vi fick ihop det rätt så bra fast med lite små missar här och där. Söndagens resultat blev 67.265% och slutade som tvåa efter duktiga Sofie på Puccini 81. Efter mig på en tredjeplats kom Louise Axelsson med Domino från Hermanstorps K&RK och från samma klubb kom Frida Haglund Olsson med Kalita på en fjärde plats. Femteplatsen gick den här dagen också till Josefine Ivarsson-Mårtensson på Top Nemo.

 

Helgen sista klass var FEI ind. mästerskapsprogram. I kat. C vann Ebba Kjellberg med Diannie igen med fin procent och SM-kval.

 

D-ponnyerna var sist ut och det var tre placerade och alla kom från Willands RF.¨

Vinnaren blev Stephanie Linde med Tequilla Star. Tvåa kom Victoria Darling med Bjirmen´s Tsjalling och tredjeplatsen gick till Sofie Andersson med Holliday.

 

Det var en väldigt lyckad start på säsongen och jag var supernöjd med min ponny Danny. Bra arrangerad tävling med alldedes  nytt underlag i stora ridhuset. Vädret lyckades vara okej och det underlättar ju mycket när man ska tävla.

Nu hoppas jag det kommande tävlingarna fortsätter i samma spår och 2012 blir ett kanonår!

Sara&Cornelia
2012-03-18 @ 15:19:53
URL: http://ponnypollarna.blogg.se/

Bloglovin' byte? :)

Kram!

Tova & Lina ♥
2012-03-29 @ 20:16:06
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/

Jättefin blogg! :D Bloglovin byte?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0